Er circuleert via het
internet een oproep, zie onderstaande mail:
VOOR ALLE DUIDELIJKHEID : Dit is een VALS bericht, betreft een HOAX
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat u moet doen bij een gedwongen pinnen ?
DAN GOED LEZEN!
EEN TRANSACTIE AAN EEN GELDAUTOMAAT ... ZEER BELANGRIJK!
DEZE KLEINE INFORMATIE KAN VAN GROOT NUT ZIJN ...
Indien U ooit gedwongen wordt om geld af te halen aan een geldautomaat om daarna te overhandigen aan uw belager,
weet dat ALS U UW PINCODE ACHTERSTEVOREN INBRENGT (b.v. indien uw code 1234 is , dient U 4321 als code in te tikken).
De machine erkent dat U de code met opzet achterstevoren hebt ingevoerd.
WAT IS EEN HOAX?
Met de toename van het aantal internetgebruikers die een elektronische postbus bezitten, hebben een paar ‘slimmeriken’ een nieuwe pest via het elektronisch berichtenverkeer uitgevonden: de “hoax”.
Het VANDALE woordenboek verklaart HOAX als een e-mailbericht met een onterechte viruswaarschuwing.
“Hoax” is een Engels woord dat grap betekent. Een “hoax” is dus verkeerde, vervallen of oncontroleerbare informatie, die spontaan door Internauten wordt verspreid.
De “hoax” kunnen de meest gevarieerde vormen aannemen en verband houden met alle onderwerpen die een positieve of negatieve emotie bij de Internaut kunnen opwekken. Te weten: valse virusalarmen, valse beloften, valse winsten –om het even welke-, valse solidariteitsketens, etc. etc.
Wie heeft nog nooit zo’n bericht ontvangen van een vriend, een familielid of van een collega?
Het principe is heel eenvoudig: de ontwerper van de “hoax” stuurt die naar enkele personen. Die personen gaan op hun beurt het bericht naar hun contacten sturen enz. Als iemand een “hoax” ontwerpt en die naar 10 contacten stuurt en die 10 contacten allen de hoax naar 10 contactpersonen sturen, dan zijn er in 2 stappen al 110 personen ‘besmet’.
Dit laatste gegeven toont duidelijk de belasting voor het internet door hoax… en dat uiteindelijk voor niets.
Bovendien heeft dat soort van berichten de hardnekkige eigenschap te blijven voortbestaan. Na meerdere keren de wereld rond te zijn gegaan, kunnen ze na jaren plots weer opduiken.
Welke maatregelen kunnen wij wel hanteren bij het afhalen van geld?
VOOR ALLE DUIDELIJKHEID : Dit is een VALS bericht, betreft een HOAX
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat u moet doen bij een gedwongen pinnen ?
DAN GOED LEZEN!
EEN TRANSACTIE AAN EEN GELDAUTOMAAT ... ZEER BELANGRIJK!
DEZE KLEINE INFORMATIE KAN VAN GROOT NUT ZIJN ...
Indien U ooit gedwongen wordt om geld af te halen aan een geldautomaat om daarna te overhandigen aan uw belager,
weet dat ALS U UW PINCODE ACHTERSTEVOREN INBRENGT (b.v. indien uw code 1234 is , dient U 4321 als code in te tikken).
De machine erkent dat U de code met opzet achterstevoren hebt ingevoerd.
Uw
kaart wordt geblokkeerd.
U krijgt inderdaad het geld maar tegelijkertijd
wordt de politie verwittigd dat U bedreigd of
bestolen wordt.
De politie kan U in dit geval dus te hulp komen.
Deze nuttige informatie werd via de TV
vrijgegeven en het blijkt dat slechts weinig
mensen hiervan op de hoogte te zijn
DAAROM IS HET RAADZAAM OM DIT BERICHT DOOR TE
STUREN.
Naar iedereen die U kent!!!
iedereen die U kent!!!
WAT IS EEN HOAX?
Met de toename van het aantal internetgebruikers die een elektronische postbus bezitten, hebben een paar ‘slimmeriken’ een nieuwe pest via het elektronisch berichtenverkeer uitgevonden: de “hoax”.
Het VANDALE woordenboek verklaart HOAX als een e-mailbericht met een onterechte viruswaarschuwing.
“Hoax” is een Engels woord dat grap betekent. Een “hoax” is dus verkeerde, vervallen of oncontroleerbare informatie, die spontaan door Internauten wordt verspreid.
De “hoax” kunnen de meest gevarieerde vormen aannemen en verband houden met alle onderwerpen die een positieve of negatieve emotie bij de Internaut kunnen opwekken. Te weten: valse virusalarmen, valse beloften, valse winsten –om het even welke-, valse solidariteitsketens, etc. etc.
Wie heeft nog nooit zo’n bericht ontvangen van een vriend, een familielid of van een collega?
Het principe is heel eenvoudig: de ontwerper van de “hoax” stuurt die naar enkele personen. Die personen gaan op hun beurt het bericht naar hun contacten sturen enz. Als iemand een “hoax” ontwerpt en die naar 10 contacten stuurt en die 10 contacten allen de hoax naar 10 contactpersonen sturen, dan zijn er in 2 stappen al 110 personen ‘besmet’.
Dit laatste gegeven toont duidelijk de belasting voor het internet door hoax… en dat uiteindelijk voor niets.
Bovendien heeft dat soort van berichten de hardnekkige eigenschap te blijven voortbestaan. Na meerdere keren de wereld rond te zijn gegaan, kunnen ze na jaren plots weer opduiken.
Welke maatregelen kunnen wij wel hanteren bij het afhalen van geld?

-
De manier
waarop een dief de pincode van een
bankkaart probeert te verkrijgen kan
gaan van meekijken over de schouder om
de code te kunnen afkijken, aandacht
afleiden om uw kaart te kunnen
bemachtigen, een kleine bewakingscamera
installeren tot knoeien met het
toetsenbord.
Wees voorzichtig wanneer u geld afhaalt aan de automaat : -
TIPS:
- Leer steeds je code vanbuiten. Zo hoef je niet telkens op je spiekbriefje te kijken.
- Kijk rond in de buurt van de automaat of er geen onbekenden rondhangen. Aarzel niet om later terug te komen indien u de situatie niet vertrouwt.
- Als de automaat van je vertrouwde bank plots een ander uitzicht heeft, kan het zijn dat er "skimmingapparatuur" is geplaatst.
- Indien mensen te dicht bij u staan wanneer u geld wil afhalen, vraag hen dan om wat afstand te nemen of u voor te gaan.
- Scherm de automaat af voor vreemde blikken met je lichaam en houd je vrije hand boven het klavier als je je code intikt.
- Laat u niet afleiden door derden. Wantrouw onbekende personen die je spontaan willen "helpen".
- Tel je geld niet na op straat.